دمنوش ها و گیاهان ارگانیک

نوشیدنی های گیاهی مناسب فصل تابستان 

نوشیدنی های که تو تابستون بسیار می چسبن ، نوشیدنی های گیاهی مناسب فصل تابستان

نوشیدنی های که تو تابستون بسیار می چسبن در فصل گرما هیچ چیز مثل یک بستنی خوش طعم و خنک دلچسب نیست و البته باید توجه داشت که اگر به بهانه گرما بخواهیم مدام بستنی بخوریم احتمالا تا آخر فصل با اضافه وزن و افزایش قند خون دچار می شود . حال شاید برایتان سوال شود که در این موقعیت چاره چیست ؟!

"

 

همانطور که قبلا هم گفته شد گیاهان بخش عظیمی در زندگی ما هستند و ما با مصرف آن ها مشکلات خود را یکی یکی رفع می کنیم . در این شرایط گیاهانی نیز وجود دارد که با مصرف آنها دمای بدن کاهش می یابد و موجب خنک شدن شما می شود . مردم چین به نوشیدن چای‌های گیاهی به‌خصوص در روزهای فصل گرما سال بسیار پایبندند . ما در این مقاله درباره بهترین و پرطرفدار ترین دمنوش های تابستانی صحبت کنیم . با ما همراه باشید

 

بیشتر نوشیدنی ها از گیاهان گرفته می شود و برخی از  آن ها بر گرمی بدن و برخی دیگر بر سردی آن تأثیراتی دارند به قولی دارای طبع های خاص هستند . اگر گرمای فصل تابستان برای شما سخت است می توانید از گیاهان سرد طبع استفاده کنید که موجب خنک شدن شما شود . این گیاهان به اینگونه عمل می کنند که با تعریق زیاد موجب خارج شدن گرمای اضافه بدن می شود و در نتیجه بدن خنک تر می شود .

 

گیاهانی که دارای طبع سرد هستند و در فصل سرما به خنک کردن شما کمک می کنند عبارت اند از :
  • علف لیمو
  • گل داوودی
  • بادرنجبویه
  • اسطوخودوس
  • نعناع
  • نعناع فلفلی
  • بابونه

و البته گیاهانی که با مصرف آن ها تعریق بدن افزایش می یابند : ( نعناع فلفلی ، چای گربه ، بادرنجبویه ، بابونه ، چای آقطی )

 

نوشیدنی های که تو تابستون بسیار می چسبن

دمنوش ها ی گیاهی به سم زدایی بدن  و کاهش استرس و البته در هضم بهتر و تقویت عملکرد بدن تأثیراتی دارند . در اینجا ما هفت نوشیدنی های که تو تابستون بسیار می چسبن را به شما معرفی می کنید که علاوه بر خنکی بسیار برای سلامتی مفید اند .

 

دمنوش به لیمو

گیاه علف لیمو که با نام به لیمو نیز شناخته می شود این گیاه منبع عالی ای از ویتامین سی ، فولات ، آنتی اکسیدان ها ، منزیم و پتاسیم است . نوشیدن این دمنوش مرکبات به ویژه به لیمو در میزان کالسترول و استرس را در شما کاهش می دهد و از دیگر ویژگی های این دمنوش خوش طعم می توان به کاهش وزن و افزایش گردش خون در شما اشاره کرد . علاوه بر این این دمنوش بر درمان انواع بیماری های کلیه ای و کبدی ، درمان بیخوابی تأثیرات فراوانی دارد . برای خوش طعم تر کردن این لیمو ترش می توان از چند تکه لیموی تازه یا خشک  استفاده کرد . زمانی که گیاهان در آب جوشیدند وقتی چای آماده شده تکه های لیمو را به آن اضافه کنید.

 

"

 

چای روییبوس

ریبوس از گیاهان بومی و خاص آفریقای جنوبی می باشد . این گیاه حاوی آلفا هیدروکسی اسید ، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مانند پتاسیم ، کلسیم و منگنز است . دمنوش این گیاه فاقد کافئین می باشد و در کاهش فشار خون و کاهش درد های مفصلی تأثیر مثبتی دارد . این را هم باید اضافه کرد که این گیاه در کاهش وزن و لاغری تأثیراتی  دارد پس اگر شما هم از افرادی هستید که از چاقی رنج می برید این دمنوش برای شما گزینه مناسبی است . علاوه بر این مصرف این نوشیدنی موجب گردن خون بهتر در بدن می شود و از پیری و التهاب جلوگیری می کند .

برگ های ریبوس ، بسیار ظریف هستند و بهتر است در جای خشک و خنک نگهداری شود . برای آماده سازی چای ریبوس باید پودر این چای را به مدت 5-10 دقیقه در آب جوش دم کرده و اگر دوست داشتید طعم بهتری به این چای بدهید می توانید عسل و آب لیمو به آن اضافه کنید .

 

"

 

 

چای قاصدک

قاصدک یکی از پر خواص تری گیاهان تابستانی می باشد . این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های آ ، ب 6 ، سی و ک می باشد . علاوه بر این مواد معدنی مانند کلسیم ، آهن و … در این گیاه وجود دارند. از مزایای مصرف چای قاصدک می توان به تنظیم فشار خو ، کمک به هضم بهتر غذا ، رفع التهابات بدن و … اشاره کرد . همچنین نوشیدن چای قاصدک ، سوخت و ساز بدن را تنظیم می کنند و گزینه مناسبی برای کاهش وزن و لاغری می باشد .

این چای مانند یک ادرار آور طبیعی عمل می کند و به تصفیه کننده خون نیز می باشد. برای تهیه چای قاصدک می توان از ریشه ، ساقه و گل قاصدک استفاده کرد . برای آماده کردن این چای فقط کافی است که مقداری از این گیاه را به صورت خرد شده با آب به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید ، پس از به جوش آمدن سپس چای را از صافی رد کنید . ترکیب کردن چای قاصدک با چای نعناع بسیار برای بدن مقومی می باشد و خواص آن را افزایش میدهد . علاوه بر این در خنک کردن و کاهش دمای بدن تأثیر بسزایی دارد .

 

"

 

چای بابونه

بابونه از آن دستگاه گیاهان می باشد که در قدیم برای بیماران به عنوان دارو تجویز می شد . دلیل آن هم این است که این گیاه منبع کاملی از فلاونوئید ها ، آنتی اکسیدان ها ، ویتامین آ ، مواد معدمی نظیر کلسیم ، فلوراید و … می باشد . همچنین این چای برای افرادی که دچار مشکلات بی خوابی و بد خوابی هستند بسیار مفید است و خوابی راحت را به آن ها می بخشد . کاهش استرس از دیگر خواص این گیاه می باشد علاوه بر این تأثیراتی در تنظیم سطح قند خون ، گرفتگی قاعدگی و … دارد .

این دمنوش مانند دمنوش های دیگر دارای خواص ضد پیری و ضد التهابی می باشد و همچنین می توان از این دمنوش برای درمان جوش ها و زخم های پوستی مثل آکنه استفاده کرد. برای تهیه این دمنوش باید مقداری از این گل را با آب به مدت 5 تا 8 دقیقه خوب بجوشانید .

 

"

 

چای زنجبیل

زنجبیل سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین سی ، پتاسیم ، فسفر و جینجرول (ترکیبی از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد) است .این چای یکی از بهترین ترکیب ها برای رفع استرس ، سوء هاضمه و چربی سوزی می باشد .

برای تهیه این دمنوش یک تکه زنجبیل را خرد کنید و با مدت 15 دقیقه با آب بجوشانید . برای رفع طعم تند دمنوش می توانید آن را با عسل ترکیب کنید تا برایتان قابل تحمل تر شود .

 

"

 

چای نعناع

نعناع نیز منبع بسیار عالی از ویتامین های آ وسی ، مواد های معدنی نظیر آهن ، مس ، کلسیم ، منگز می باشد . نوشیدن چای نعناع به کاهش استرس ، مبارزه با التهاب سینوس ها ، رفع گرفتگی قاعدگی ، تقویت سیتستم ایمنی و هضم بهتر گذار کمک می کند . برای تهیه این چای گوارا برگ های نعناع را چه به صورت خشک و چه به صورت تازه می توانید به آب بجوشانید ، مدت جوشاند با آب حدود 5 تا 7 دقیقه می باشد . پس از آماده شدن این دمنوش پر خواص آن را از صافی رد کنید و برای تجربه طعمی بهتر می توانید آن را با مقداری  آب لیمو و عسل استفاده کنید.

 

"

 

چای آویشن

آویشن گیاهی بسیار عطری و در عین حال دارویی و پر خواص . اویشن سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین آ ، سی ، پوتئین ها ، آهن و کلسیم و منیزیم می باشد . نوشیدن چای آویشن برای بهبود گلودرد ، برونشیت ، قولنج ، آرتوروز تأثیرات فراوانی دارد. علاوه بر این این نوشیدنی مانند تقویت کننده برای سیستم ایمنی ، گلبول های سفید نیز عمل می کند. برای تهیه این نوشیدنی خوش بو برگ های آویشن را چه به صورت خشک و چه به صورت تازه می توان در آب به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید .

 

چای آوینش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *