دمنوش ها و گیاهان ارگانیک

دمنوش بابونه، فواید و خواص شگفت انگیز

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه، فواید و خواص شگفت انگیز

قدرت دمنوش های مختلف بابونه متفاوت است و برخی از آنها به طور قابل توجهی بیشتر از سایر مواد حاوی بابونه هستند. دمنوش های بابونه قوی تر در افرادی که در برابر آنها آسیب پذیر هستند، عوارض جانبی بیشتری ایجاد می کنند. در نتیجه، ایمن‌ترین کار این است که مصرف دمنوش بابونه را با دوز کم شروع کنید و به آرامی دوز را بالاتر ببرید.

دمنوش بابونه حاوی مواد شیمیایی به نام فلاونوئیدها می باشد. این فلاونوئیدها نوعی ماده مغذی موجود در بسیاری از گیاهان و میوه ها هستند و نقش مهمی در اثرات دارویی دمنوش بابونه دارند.

دمنوش بابونه

فواید دمنوش بابونه

فواید بالقوه دمنوش بابونه، که بیشترین شواهد برای آن وجود دارد، عبارتند از:

1. کاهش درد قاعدگی

چندین مطالعه، چای بابونه را برای کاهش دردهای قاعدگی مفید دانسته اند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که مصرف چای بابونه به مدت یک ماه می تواند درد ناشی از دردهای قاعدگی را کاهش دهد. زنان شرکت کننده در این مطالعه نیز اضطراب و ناراحتی کمتری را در ارتباط با درد پریود گزارش کردند.

2. درمان دیابت و کاهش قند خون

باز هم، برخی از مطالعات نشان داده اند که چای بابونه می تواند قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. تحقیقات نشان نمی دهد که بابونه جایگزین مناسبی برای داروهای دیابت باشد، اما ممکن است مکمل مفیدی برای درمان های موجود باشد.

به طور مشابه، مطالعه‌ای در سال 2008 روی موش‌ها نشان داد که مصرف مداوم دمنوش بابونه ممکن است از افزایش قند خون جلوگیری کند. این اثر خطر طولانی مدت عوارض دیابت را کاهش می دهد و نشان می دهد که بابونه می تواند نتایج دیابت را بهبود بخشد.

3. کند کردن یا جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان کاهش تدریجی تراکم استخوان است. این از دست دادن خطر شکستگی استخوان و حالت خمیده را افزایش می دهد. در حالی که هر کسی ممکن است به پوکی استخوان مبتلا شود، این بیماری در بین زنان یائسه شایع‌تر است. این تمایل ممکن است به دلیل اثرات استروژن باشد.

یک مطالعه در سال 2004 نشان داد که دمنوش بابونه ممکن است اثرات ضد استروژنی داشته باشد. همچنین به افزایش تراکم استخوان کمک کرد، اما نویسندگان این مطالعه هشدار می دهند که تحقیقات بیشتری برای اثبات این مزیت ظاهری مورد نیاز است.

4. کاهش التهاب

التهاب یک واکنش سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت است. دمنوش بابونه حاوی ترکیبات شیمیایی است که ممکن است التهاب را کاهش دهد منبع مورد اعتماد. با این حال، التهاب طولانی مدت با طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی، از جمله هموروئید، درد گوارشی، آرتریت، اختلالات خودایمنی و حتی افسردگی مرتبط است.

5. درمان و پیشگیری از سرطان

برخی از مطالعات نشان می دهد که دمنوش بابونه ممکن است سلول های سرطانی را هدف قرار دهد یا حتی از رشد آن سلول ها در وهله اول جلوگیری کند. با این حال، تحقیقات تاکنون قطعی نشده است و دانشمندان می گویند برای اثبات ادعاهای ضد سرطانی بابونه به کار بیشتری نیاز است. همچنین، بیشتر تحقیقات به مدل‌های بالینی در حیوانات و نه انسان‌ها پرداخته‌اند.

مطالعه‌ای در سال 2012 به مقایسه قدرت مبارزه با سرطان دمنوش همیشه بهار و بابونه پرداخت. هر دو قادر بودند تومورهای سرطانی را به طور انتخابی هدف قرار دهند، اما اثرات چای گل همیشه بهار قوی تر بود.

6. کمک به خواب و آرامش

به طور گسترده ای تصور می شود که دمنوش بابونه به افراد کمک می کند تا آرام شوند و به خواب بروند. با این حال، تعداد کمی از کارآزمایی‌های بالینی این مورد را آزمایش کرده‌اند.

در یک بررسی از شواهد فعلی، 10 نفر از 12 بیمار قلبی عروقی منبع مورد اعتماد نقل شده اند که مدت کوتاهی پس از مصرف چای بابونه به خواب رفته اند. تعداد انگشت شماری از مطالعات دیگر که به مدل‌های بالینی می‌پردازند نیز نشان می‌دهند که چای بابونه ممکن است به آرامش افراد کمک کند.

در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، عصاره بابونه به جوندگانی که دچار اختلال خواب بودند کمک کرد تا به خواب بروند. بسیاری از محققان بر این باورند که دمنوش بابونه ممکن است مانند یک بنزودیازپین عمل کند. بنزودیازپین ها داروهای تجویزی هستند که می توانند اضطراب را کاهش دهند و خواب را القا کنند. برخی تحقیقات نشان می دهد که بابونه به گیرنده های بنزودیازپین متصل می شود.

بررسی توانایی دمنوش بابونه در کاهش اضطراب بی‌نتیجه است. برخی از مطالعات نشان می دهد که مزیت ضد اضطراب متوسطی ​​دارد، اما برخی دیگر این نظر را ندارند.

7. درمان علائم سرماخوردگی

شواهد حکایتی و برخی مطالعات منبع مورد اعتماد نشان می دهد که استنشاق بخار با عصاره بابونه می تواند برخی از علائم سرماخوردگی را تسکین دهد. اما این مزیت هنوز ثابت نشده است.

8. درمان بیماری های پوستی خفیف

یک مطالعه کوچک در سال 1987 نشان داد که استفاده از عصاره بابونه به طور مستقیم به بهبود زخم کمک می کند. به همین ترتیب، چند مطالعه منبع معتبر دریافته اند که مصرف پماد بابونه ممکن است به اگزما و بیماری های التهابی خفیف پوست کمک کند.

9.دمنوش بابونه در دوران حاملی نیز مفید است

بابونه خواص درمانی فراوانی دارد و از آن دسته گیاناهی هست که می توان روی آن در دوران حاملگی حساب کرد. دمنوش بابونه به کاهش دردهای مفصلی که در دوران بارداری پیش می‎آید کمک می کند. اگر در دوران بارداری هستید و احساس خطر و بدن شما ملتهب است مصرف بابونه را حدی بگیرید. علاوه بر کاهش درد این دمنوش به کاهش التهاب بدن و رفع بی خوابی کمک فراوانی می کند. مصرف دمنوش های گیاهی خارج از خواص فراوان آن اگر از کنترل خارج شود ممکن است به جنین و خود مادر آسیب وارد شود و حتما باید قبل از مصرف با پزشک خود درمیان بگذارید. دمنوش بابونه برای بارداری مشکل ندارد فقط باید چند ماه آخر مصرف نشود ، کافئین موجود در بابونه موجب رقیق‌شدن خون می شود.

برای خرید دمنوش بابونه می توانید اینجا را لمس کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *