دمنوش ها و گیاهان ارگانیک

خواص غذای ارگانیک

خواص غذای ارگانیک

خواص غذای ارگانیک

قطعاً به شنیده اید که غذای ارگانیک سالم ترین غذایی است که می‌شود تهیه کرد. غذای ارگانیک در سال های اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده اند، زیرا مردم از مزایای زیست محیطی و سلامتی که می‌توانند ارائه دهند آگاه تر شدند. محصولات ارگانیک بدون استفاده از آفت‌کش‌های مصنوعی، کود ها یا سایر مواد شیمیایی رشد می‌کنند. خوردن غذای ارگانیک یک راه عالی برای اطمینان از دریافت بیشترین ارزش غذایی از وعده های غذایی است و در عین حال از مواد شیمیایی بالقوه مضری که در محصولات معمولی رشد می کنند اجتناب کنید. با انتخاب روزافزون محصولات ارگانیک موجود در بازار، اطمینان از تغذیه سالم و حمایت از کشاورزی پایدار آسان تر از همیشه است.

 

خواص غذای ارگانیک

 

غذای ارگانیک چیست

غذای ارگانیک چیست؟ به محصولات غذایی گفته می شود که بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید، تهیه و فرآوری می شوند. این بدان معنی است که تولید مواد غذایی آلی استفاده از سموم شیمیایی، کودهای شیمیایی یا مواد نگهدارنده شیمیایی را ممنوع می کند. در نتیجه، غذاهای ارگانیک به طور فزاینده ای محبوبیت پیدا می کنند؛ زیرا بخش بیشتری از مردم می خواهند از خواص محصولات ارگانیک مطلع شوند.

غذای های ارگانیک به سبب استفاده از محصولات ارگانیک ارزش غذایی خیلی بالایی نسبت به غذا های فست فودی و ساده دارند. به عنوان مثال غذاهایی که هورمون ندارند و به صورت ارگانیک رشد کردند پخت بهتر و طعم بهتری نیز دارند.

 

ویژگی های غذاهای ارگانیک:

1. آنتی‌اکسیدان :

اثرات مثبت آنتی اکسیدان ها بر سلامت کلی در تعدادی از مطالعات علمی مشخص شده است، به ویژه آنهایی که از غذاهای ارگانیک گرفته شده اند. مصرف غذای ارگانیک می تواند به مصرف بیشتر آنتی اکسیدان های مفید مغذی و محدود شدن در معرض فلزات سنگین کمک کند. تأثیرات مثبت آنتی اکسیدان های به دست آمده از غذاهای ارگانیک شامل پیشگیری از بیماری های قلبی، سرطان، مشکلات بینایی، پیری زودرس و سوء عملکرد شناختی است.

2. طعم بهتر غذا :

یکی از بهترین ویژگی های این نوع غذا داشتن طعم مناسب است. ممکن است دلیل خوشمزه بودن این نوع غذا ها حذف ترکیبات اضافه آنها است. استفاده از تکنیک های تولید کشاورزی طبیعی و سازگار با محیط زیست دلیل طعم بهتر محصولات غذایی ارگانیک است. معمولاً طعم سبزیجات و میوه های ارگانیک در مقایسه با آنهایی که به طور متداول پرورش می یابند، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

3. سیستم ایمنی قوی تر:

انسان‌ها در معرض مسائل مختلف بهداشتی و بیماری‌ها هستند و در بیشتر مواقع برای اطمینان از اینکه سالم بمانند باید اقدامات مراقبتی انجام دهند. این امر با دریافت واکسن‌های مختلف و داروهای آنتی بیوتیکی در صورت حمله ویروس یا باکتری به بدن افراد حاصل می‌شود. به همین ترتیب، منابع غذایی غیرآلی (به ویژه دام و خوراک دام) از واکسن‌ها، هورمون‌های رشد، محصولات جانبی حیوانات و آنتی بیوتیک‌ها برای درمان و تغذیه دام استفاده می کنند.

4. ایمنی محیط زیست

غذاهای ارگانیک به طور طبیعی پرورش پیدا می‌کنند و حداقل دخالت در منابع محیطی را که از زندگی سالم حمایت می‌کنند، ایجاد می‌کنند. از آنجا که مواد شیمیایی مضر در کشاورزی ارگانیک ممنوع است، آلودگی در آب، هوا و خاک به حداقل می‌رسد، بنابراین یک محیط سالم و امن را به وجود می‌آورد. به طور دقیق، کشاورزی ارگانیک پیامدهای طولانی مدت سلامتی انسان را که ناشی از آلودگی هوا، آب و خاک است، کاهش می‌دهد.

 

معایب مواد غذایی ارگانیک

از معایب اصلی اینگونه مواد غذائی هزینه بالای آنها نسبت به محصولات غذایی غیرارگانیک است که این افزایش هزینه به دلیل عملیات گران تر کشاورزی، مقررات سخت دولتی و بازدهی کمتر محصول می باشد. از دیگر معایب این گونه محصولات این است که در 5 درصد افراد ممکن است واکنش های آلرژیک ایجاد کنند، چراکه حتی برخی از سموم طبیعی و ارگانیک نیز مانند ریسین و استریکنین می توانند عوارضی را برای مصرف کنندگان ایجاد کنند. همچنین پروتئین برخی از مواد غذایی مانند بادام زمینی، لوبیای سویا، تخم مرغ، شیر و صدف ها به مایعات هضمی مقاوم هستند.

تفاوت غذای محلی با ارگانیک :

برخلاف استانداردهای ارگانیک، هیچ تعریف مشخصی برای «غذاهای محلی» وجود ندارد. این محصولات می‌توانند در محله، در استان، منطقه و یا کشور شما تولید شوند. همواره می‌توان در همه روزهای سال، غذاهایی را پیدا کرد که در نزدیکی خانه‌تان پرورش داده شده و در مکانی همچون بازارهای روز به فروش می‌رسند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *