دمنوش ها و گیاهان ارگانیک

دمنوش گزنه، مفید و پرخاصیت

دمنوش گزنه

دمنوش گزنه، مفید و پرخاصیت

دمنوش گزنه

دمنوش گزنه یا گزنه (Urtica dioica) از زمان های قدیم یکی از مواد اصلی در طب گیاهی بوده است.

مصریان باستان از گزنه برای درمان ورم مفاصل و کمردرد استفاده می کردند، سربازان رومی نیز برای کمک به گرم ماندن آن را به خود می مالیدند. نام علمی آن، Urtica dioica، از کلمه لاتین uro گرفته شده است که به معنای «سوختن» است، زیرا برگ‌های آن می‌توانند احساس سوزش موقتی در تماس ایجاد کنند. برگها ساختارهای مو مانندی دارند که نیش می زنند و همچنین خارش، قرمزی و تورم ایجاد می کنند. با این حال، هنگامی که دمنوش گزنه را به یک مکمل، خشک، منجمد خشک یا پخته فرآوری کرد، گزنه را می توان با خیال راحت مصرف کرد. مطالعات آن را به تعدادی از مزایای سلامتی بالقوه مرتبط می کند. در اینجا 6 مزیت مبتنی بر شواهد دمنوش گزنه و مواد مربوط به گزنه ذکر شده است.

1.برگ ها و ریشه گزنه طیف گسترده ای از مواد مغذی را فراهم می کند

از جمله آن ها:

ویتامین ها: ویتامین های A، Cو K، و همچنین چندین ویتامین B
مواد معدنی: کلسیم، آهن،منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم
چربی ها: لینولئیک اسید،اسید لینولنیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید اولئیک
اسیدهای آمینه: تمام اسیدهای آمینه ضروری
پلی فنول ها: کامفرول،کورستین، کافئیک اسید، کومارین ها و سایر فلاونوئیدها
رنگدانه ها: بتاکاروتن، لوتئین،لوتئوگزانتین و سایر کاروتنوئیدها
علاوه بر این، بسیاری از این مواد مغذی به عنوان آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به دفاع از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد با افزایش سن و همچنین سرطان و سایر بیماری های مضر مرتبط است.مطالعات نشان می دهد که عصاره گزنه می تواند سطح آنتی اکسیدان خون را افزایش دهد. دمنوش گزنه حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، اسیدهای آمینه، پلی فنل ها و رنگدانه ها – که بسیاری از آنها به عنوان آنتی اکسیدان در داخل بدن شما نیز عمل می کنند.

2.ممکن است التهاب را کاهش دهد

التهاب راه بدن شما برای التیام خود و مبارزه با عفونت است. با این حال، التهاب مزمن می تواند آسیب قابل توجهی وارد کند. دمنوش گزنه حاوی ترکیبات مختلفی است که ممکن است التهاب را کاهش دهد. در مطالعات حیوانی و لوله آزمایش، گزنه باعث کاهش سطوح هورمون های التهابی متعدد با تداخل در تولید آنها شد. در مطالعات انسانی، استفاده از کرم گزنه یا مصرف محصولات گزنه باعث تسکین شرایط التهابی مانند آرتریت می شود. به عنوان مثال، در یک مطالعه 27 نفره، استفاده از کرم گزنه بر روی نواحی مبتلا به آرتریت به طور قابل توجهی درد را در مقایسه با درمان پلاسبو کاهش داد.در مطالعه دیگری، مصرف مکمل حاوی عصاره گزنه به طور قابل توجهی درد آرتریت را کاهش داد. علاوه بر این، شرکت کنندگان احساس کردند که می توانند دوز مسکن های ضد التهابی خود را به دلیل این کپسول کاهش دهند.

با این حال، تحقیقات برای توصیه گزنه به عنوان یک درمان ضد التهابی کافی نیست. مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است. دمنوش گزنه ممکن است به سرکوب التهاب کمک کند، که به نوبه خود می تواند به التهاب کمک کند
شرایط، از جمله آرتریت، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

3.دمنوش گزنه ممکن است علائم بزرگی پروستات را درمان کند

تا 50 درصد از مردان 51 ساله و بالاتر، غده پروستات بزرگ شده دارند. پروستات بزرگ شده معمولا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نامیده می شود. دانشمندان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث BPH می شود، اما می تواند منجر به ناراحتی قابل توجهی در هنگام ادرار شود. جالب توجه است، چند مطالعه نشان می دهد که گزنه ممکن است به درمان BPH کمک کند.تحقیقات حیوانی نشان می دهد که این گیاه قدرتمند ممکن است از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون – یک شکل قوی تر از تستوسترون – جلوگیری کند. توقف این تبدیل می تواند به کاهش اندازه پروستات کمک کند. مطالعات بر روی افراد مبتلا به BPH نشان می دهد که عصاره گزنه به درمان مشکلات کوتاه مدت و طولانی مدت ادرار – بدون عوارض جانبی کمک می کند.با این حال، مشخص نیست که گزنه در مقایسه با درمان های معمولی چقدر موثر است. گزنه ممکن است به کاهش اندازه پروستات و درمان علائم بزرگی پروستات نیز کمک کند.

4.دمنوش گزنه ممکن است تب یونجه را درمان کند

تب یونجه یک آلرژی است که شامل التهاب در پوشش داخلی بینی شما می شود. دمنوش گزنه به عنوان یک درمان طبیعی امیدوارکننده برای تب یونجه در نظر گرفته می شود. تحقیقات لوله آزمایش نشان می دهد که عصاره گزنه می تواند التهابی را که می تواند باعث آلرژی فصلی شود، مهار کند. این شامل مسدود کردن گیرنده های هیستامین و متوقف کردن سلول های ایمنی از انتشار مواد شیمیایی است که باعث ایجاد علائم آلرژی می شود. با این حال، مطالعات انسانی نشان می دهد که گزنه در درمان تب یونجه برابر یا فقط کمی بهتر از دارونما است. در حالی که این گیاه ممکن است یک درمان طبیعی امیدوارکننده برای علائم تب یونجه باشد، مطالعات طولانی مدت بیشتری روی انسان مورد نیاز است.

5.دمنوش گزنه ممکن است فشار خون را کاهش دهد

فشار خون بالا یک نگرانی جدی برای سلامتی است زیرا شما را در معرض خطر بیماری قلبی و سکته مغزی قرار می دهد که یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. گزنه به طور سنتی برای درمان فشار خون بالا استفاده می شد. مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که ممکن است به روش های مختلفی به کاهش فشار خون کمک کند. برای مثال، ممکن است تولید اکسید نیتریک را تحریک کند، که به عنوان یک گشادکننده عروق عمل می کند. وازودیلاتورها ماهیچه های رگ های خونی شما را شل می کنند و به این امر کمک می کنند.

6.دمنوش گزنه برای دوران حاملگی نیز مفید می باشد

یکی از دمنوش های مفید در  دوران حاملگی ، گزنه می باشد. از تأثیرات این دمنوش می توان به تقویت مفاصل و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی (از جمله ویتامین‎های گروه دی، کربوهیدرات، پروتئین و اسید آمینه) اشاره کرد. این هم باید اضافه کرد که دمنوش گزنه ضربان قلب را آرام و مرتب می کند. گزنه به دلیل خواص فراوان در این دوران بسیار پیشنهاد می شود و گزنه علاوه بر دمنوش به صورت شربتی ، قرصی، کپسول استفاده می شود. مواد مغذی این گیاه به سم زدایی بدن ، افزایش شیر مادر ، کاهش درد قاعدگی کمک و موجب انعقاد خون می شود.

متشکریم از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

برای خرید دمنوش گزنه می توانید اینجا را لمس کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *