دمنوش ها و گیاهان ارگانیک

دمنوش بادرنجبویه و هر آنچه که باید بدانید

دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه با نام دیگر سیترونلا گیاهی بلند و بد بو است. دمنوش بادرنجبویه عطر تازه و لیمویی و همچنین شبیه به مرکبات دارد. بادرنجبویه یک ماده رایج در پخت و پز تایلندی نیز می باشد. از اسانس گیاه بادرنجبویه در رایحه درمانی برای تازه سازی هوا و کاهش استرس و افزایش  سرحالی استفاده می شود.

بادرنجبویه به عنوان یک درمان محلی برای ترویج خواب، تسکین درد و تقویت ایمنی بدن نیز استفاده می شود. یکی از محبوب ترین راه های لذت بردن از گیاه بادرنجبویه دمنوش آن است. در این مطلب به نحوه تاثیر گذاری دمنوش بادرنجبویه در تقویت سلامتی بدن  می پردازیم.

دمنوش بادرنجبویه

1. دمنوش بادرنجبویه دارای خواص آنتی اکسیدانی است.

طبق مطالعه ای که در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی منتشر شده است، گیاه بادرنجبویه حاوی چندین آنتی اکسیدان است که می تواند به پاکسازی رادیکال های آزاد در بدن شما که ممکن است باعث بیماری شوند کمک کند. در این مقاله سعی شده است تا روش های متداول و مختلف تولید آن توضیح داده شود. این آنتی اکسیدان ها ممکن است به جلوگیری از اختلال عملکرد سلول ها در داخل عروق کرونر کمک کنند.

2. دمنوش بادرنجبویه خواص ضد میکروبی نیز دارد.

چای بادرنجبویه به لطف خواص ضد میکروبی ممکن است به درمان عفونت های دهانی و حفره های آن کمک کند. بر اساس یک مطالعه در سال  2012 نشان میدهد ، اسانس بادرنجبویه توانایی های ضد میکروبی در برابر باکتری استرپتوکوک موتانس دارد و ضد میکروبی قوی برای بیماری های دهان و دندان است.

3. دمنوش بادرنجبویه خواص ضد التهابی دارد.

تصور می شود که التهاب در بسیاری از شرایط بر روی بیماری های قلبی و سکته مغزی تاثیر منفی دارد. با توجه به نظر مرکز سرطان یادبود اسلون کترینگ تصور می شود که دو ترکیب اصلی در گیاه بادرنجبویه (citral and geranial) عامل وجود خاصیت ضد التهابی این گیاه هستند. گفته می شود این ترکیبات به جلوگیری از بروزبرخی از نشانه های ایجاد التهاب در بدن کمک می کنند.

4. دمنوش بادرنجبویه ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد.

همچنین تصور می شود که سیترال موجود در گیاه بادرنجبویه توانایی ضد سرطانی قوی در برابر برخی از سلول های سرطانی دارد. همچنین چندین ماده گیاه بادرنجبویه به مبارزه با سرطان نیز کمک می کنند. این امر یا با ایجاد مستقیم مرگ سلولی یا تقویت سیستم ایمنی بدن شما اتفاق می افتد تا بدن شما بتواند به تنهایی با سرطان مبارزه کند.

دمنوش بادرنجبویه گاهی اوقات به عنوان یک درمان کمکی در طول شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده می شود. توجه داشته باشید این روش درمان باید تحت هدایت یک انکولوژیست انجام شود.

5. دمنوش بادرنجبویه به سلامت هضم غذا کمک می کند.

یک فنجان دمنوش بادرنجبویه داروی بسیار مناسبی برای ناراحتی های معده، گرفتگی معده و دیگر مشکلات گوارشی می باشد. مطالعه ای در سال 2012 در مورد جوندگان نشان می دهد که گیاه بادرنجبویه ممکن است در برابر زخم معده نیز مؤثر باشد. همچنین این مطالعه نشان می دهد که اسانس گیاه بادرنجبویه می تواند به محافظت از مخاط معده در برابر صدمات ناشی از آسپرین و اتانول کمک کند. لازم به ذکر است استفاده منظم از آسپرین یکی از دلایل عمده زخم معده است.

6. دمنوش بادرنجبویه ممکن است به عنوان یک دیورتیک( ادرار آور) عمل کند.

در دنیای سلامت طبیعی گیاه بادرنجبویه یک دیورتیک شناخته شده است. یک دیورتیک باعث افزایش دفعات ادرار می شود و باعث می شود بدن خود را از مایعات و سدیم اضافی خلاص کند. اگر شما نارسایی قلبی و یا نارسایی کبدی دارید اغلب تجویز دیورتیک می تواند در بهبود مؤثر باشد. یک مطالعه در سال 2001 با ارزیابی اثرات دمنوش بادرنجبویه در موش صحرایی فعالیت دیورتیک مشابه چای سبز را بدون ایجاد صدمه به اندام یا سایر عوارض جانبی نشان داد. برای این مطالعه دمنوش بادرنجبویه در طی یک دوره شش هفته ای به موش ها داده شد.

7. دمنوش بادرنجبویه می تواند به کاهش فشار خون سیستولیک بالا کمک کند.

در یک مطالعه مشاهده ای در سال 2012 به 72 داوطلب مرد یا دمنوش بادرنجبویه یا چای سبز برای نوشیدن داده شد. کسانی که دمنوش بادرنجبویه می نوشند افت متوسط فشار خون سیستولیک و افزایش خفیف فشار خون دیاستولیک را تجربه کردند. همچنین ضربان قلب آن ها به طور قابل توجهی پایین تر بود. اگر چه این یافته ها هیجان انگیز است اما اگر شما فشار خون سیستولیک بالا دارید محققان هشدار می دهند که مردان با مشکلات قلبی باید بادرنجبویه را در حد اعتدال استفاده کنند. این کار می تواند به شما کمک کند از افت خطرناک ضربان قلب یا افزایش فشار دیاستولیک جلوگیری کند.

8. دمنوش بادرنجبویه ممکن است به تنظیم کلسترول شما کمک کند.

کلسترول بالا ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد. مطالعه ای که در مجله فناوری پیشرفته دارویی و منبع معتبر تحقیقاتی وجود دارد نشان می دهد که عصاره روغن گیاه بادرنجبویه به کاهش کلسترول در حیوانات کمک می کند. کاهش کلسترول به همچنین به میزان دوز مصرفی بستگی دارد. در سال 2011 تحقیقات بیشتر روی موش ها ایمنی طولانی مدت با مصرف روزانه 100 میلی گرم روغن گیاه بادرنجبویه را روزانه کرد. تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینید دمنوش بادرنجبویه همان اثرات روغن بادرنجبویه را دارد یا خیر.

9. دمنوش بادرنجبویه ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

از دمنوش بادرنجبویه به عنوان یک دمنوش سم زدا برای شروع متابولیسم و کمک به کاهش وزن استفاده می شود. با این حال, بسیاری از تحقیقات در برگ بادرنجبویه و کاهش وزن حدسی است و علمی نیست. بادرنجبویه یک دیورتیک طبیعی است، اگر به اندازه کافی بنوشید، احتمالا مقداری وزن کم می کنید. به طور کلی جایگزینی چای های گیاهی مانند گیاه بادرنجبویه با نوشابه و سایر نوشیدنی های شکر دار در رژیم غذایی میتواند به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن کمک کند. با این وجود نباید چای بادرنجبویه را منحصرا بنوشید. این کار می تواند خطر عوارض جانبی شما را افزایش دهد. فنجان های متناوب چای بادرنجبویه را با آب یا سایر نوشیدنی های شیرین نشده امتحان کنید.

10. دمنوش بادرنجبویه ممکن است به تسکین نشانه های سندرم قبل از قاعدگی کمک کند

دمنوش بادرنجبویه به عنوان یک درمان طبیعی برای گرفتگی های قاعدگی، نفخ و گرگرفتگی استفاده می شود. هیچ تحقیقی به طور خاص در مورد گیاه بادرنجبویه و سندرم قبل از قاعدگی وجود ندارد، اما در نظریه خواص تسکین دهنده و ضد التهابی معده ممکن است کمک کند. علاوه بر این، با توجه به مقاله ای که در مجله فناوری پیشرفته دارویی وجود دارد، روغن بادرنجبویه در کمک به خنک کردن بدن مفید است.

عوارض جانبی و خطرات احتمالی

استفاده از بادرنجبویه به طور کلی در مقادیر غذایی از جمله مقدار معمول برای تهیه چای بی خطر تلقی می شود.

عوارض جانبی  بالقوه عبارتند از:

  • سرگیجه
  • افزایش گرسنگی
  • خشکی دهان
  • افزایش ادرار
  • خستگی

برخی از افراد ممکن است به گیاه بادرنجبویه حساسیت داشته باشند. اگر علایم واکنش حساسیتی مانند موارد زیر را تجربه کردید از اورژانس کمک بگیرید:

  • خارش
  • مشکل در تنفس
  • ضربان قلب سریع

در صورت وجود موارد زیر از مصرف بادرنجبویه پرهیز کنید:

باردار هستید.
دیورتیک های تجویزی مصرف می کنید.
ضربان قلب پایین دارید.
سطح پتاسیم کمی دارید.

در پایان

چای بادرنجبویه به طور کلی یک نوشیدنی گیاهی بی خطر و سالم است. تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی نشان دهنده خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد سرطانی بادرنجبویه است. بادرنجبویه همچنین ممکن است به محافظت از مخاط معده و بهبود مشخصات چربی شما کمک کند. بسیاری از مطالعات بادرنجبویه با استفاده از اسانس بادرنجبویه و نه چای بادرنجبویه می باشد. مطالعات انسانی بیشتری با استفاده از چای بادرنجبویه برای تایید فواید گیاه بادرنجبویه برای سلامتی لازم است. شما نباید هیچ بیماری را با چای بادرنجبویه خود درمان کنید یا به جای داروهای مورد استفاده خود بدون تایید پزشک این گیاه را جایگزین کنید.

برای خرید دمنوش بادرنجبویه می توانید اینجا را لمس کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *